Menyediakan prasarana dan khidmat sokongan ICT bagi menyokong pelaksanaan fungsi SPP.
Fungsi Bahagian
Bahagian ini bertanggungjawab melaksanakan perkhidmatan seperti yang berikut:-
- Membangun, melaksana dan memantau pelaksanaan Pelan Strategik Teknologi Maklumat (PSTM) SPP;
- Membangun dan memantau pematuhan Dasar Keselamatan ICT (DKICT) SPP;
- Membangun dan menyelenggara sistem aplikasi SPP;
- Membangun dan menyelenggara Portal SPP;
- Memastikan keselamatan dan kawalan ICT terjamin;
- Merancang dan melaksanakan perolehan ICT;
- Merancang dan melaksanakan latihan penggunaan sistem aplikasi SPP;
- Merancang dan mengurus aset ICT SPP;
- Menguruskan pusat data SPP; dan
- Menyediakan khidmat bantuan teknikal berkaitan ICT
Piagam Pelanggan BPM
- Memastikan ketersediaan capaian kepada Portal Rasmi Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan beroperasi sekurang-kurangnya 95%.
- Memastikan capaian kepada aplikasi Pendaftaran Pekerjaan Dalam Perkhidmatan Pendidikan (MySPP) beroperasi sekurang-kurangnya 95%.
- Memberi maklum balas berkaitan aduan dan nasihat teknikal ICT kepada warga SPP sekurang-kurangnya dalam tempoh satu (1) hingga 14 hari bekerja bergantung kepada tahap kompleksiti.
- Memastikan permohonan penambahbaikan sistem aplikasi sediada oleh warga SPP diselesaikan dalam tempoh 1 – 90 hari bekerja bergantung kepada tahap kompleksiti penambahbaikan.
Klasifikasi Aduan:
- Rendah : 1-3 hari
- Sederhana : 1-7 hari
- Kritikal : 1-14 hari
Klasifikasi Penambahbaikan:
- Rendah : 1-14 hari
- Sederhana : 15-30 hari
- Kritikal : 1-3 bulan